ZADZWOŃ DO NAS PON-PT: 8-17
504 977 988 504 977 866 504 222 799

Zespół metaboliczny. Czym jest i jak się przed nim chronić?

Rozwój gospodarczy oraz technologiczny jest obecny w życiu każdego z nas i bez wątpienia ułatwia codzienną egzystencję. Mimo modernizacji i technizacji z roku na rok rośnie lawino liczba osób zmagających się z licznymi schorzeniami i chorobami. Dotyczy to w szczególności osób zamieszkujących kraje, gdzie znacznie poprawił się standard życia.


Gotowe produkty żywnościowe przepełnione tłuszczami trans, cukrem i chemicznymi dodatkami żywnościowymi oraz brak ruchu są konsekwencjami dolegliwości na, które uskarża się 70-80% ludności zamieszkująca tak zwane kraje rozwinięte. Nadwaga, otyłość, choroby sercowo-naczyniowe czy zaburzenia gospodarki węglowodanowej obecnie są plagą wśród seniorów, a nawet dzieci i młodzieży. Wspomniane wcześniej schorzenia określa się mianem chorób metabolicznych,

 a zapadanie na nie w przeciągu ostatnich kilkudziesięciu lat określa się nawet problemem epidemiologicznym.


Najważniejszym krokiem wśród chorych jest zrozumienie i poznanie przyczyn swoich dolegliwości oraz wdrożenie do życia zdrowego odżywiania i wysiłku fizycznego. Dietoprofilaktyka jest kluczowym elementem w prewencji i leczeniu wielu chorób, które dotykają coraz większy odsetek ludzi na całym świecie.


W ostatnim czasie pojęcie “zespół metaboliczny” (MetS, metabolic syndrome) jest jednym

 z najpopularniejszych określeń w świecie medycznym. Definicja ta jest przedstawiana jako szereg wspólnie skorelowanych elementów o charakterze metabolicznym. Współwystępowanie ich zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2, schorzeń układu sercowo-naczyniowego o etiologii miażdżycowej.

Zaburzenie jakim jest zespół metaboliczny w swojej istocie składa się między innymi z: otyłości, hiperinsulinemi i/lub insulinooporności, dyslipidemii, upośledzonej tolerancji glukozy, nadciśnienia tętniczego, stanu prozakrzepowego czy zapalnego.


Do dnia dzisiejszego nie uzyskano bezdyskusyjnego argumentu w zakresie patogenii tego zespołu. Sądzi się, iż głównymi przyczynami zespołu metabolicznego są szczególnie: otyłość wisceralna oraz insulinooporność. Analogicznie, przedstawia się również wiele innych przesłanek determinujących do powstawania zespołu metabolicznego. Wymienić tu można:

  • uwarunkowania genetyczne, tj. alotropia oraz mutacje genów,czynniki środowiskowe z których wyróżniamy- niską aktywność fizyczną lub jej brak,
  • oraz dietę ze zbyt dużą podażą kaloryczności  oraz jej aterogenny charakter.

Nowe spojrzenie na dietoprofilaktykę schorzeń metabolicznych.
Współczesna dietetyka jest pełna kontrowersji. Jednym z tematów „tabu” jakimi się zajmuje są diety ograniczające do minimum zapotrzebowanie na tłuszcze, zaś promowane są te „wysokowęglowodanowe”. Coraz więcej ekspertów zadaje sobie trud, by wykazać, czy aktualne zalecenia promowane przez Światową Organizację Zdrowia są słuszne. Badania naukowe wykonane w  przeciągu ostatnich latach, dowiodły, że zwiększona podaż węglowodanów w diecie oddziałuje negatywnie na gospodarkę insulinową oraz profil lipidowy krwi.  Co ciekawe, zaskakująco dobre wyniki, dostarczyły plany żywieniowe z redukcją węglowodanów, zaś z prawidłowo oszacowaną podażą tłuszczów oraz białka. Z uwagi na najnowsze informacje naukowe, zajmujące się badaniami nad funkcją metaboliczną oraz budulcową tłuszczów, stopniowo korygowane są zalecenia żywieniowe. Następne badania naukowe, podważają rekomendowane dotąd diety wykluczające tłuszcze nasycone. W marcu 2014 roku, upowszechniona została metaanaliza 72 badań, nad działaniem spożycia tłuszczów nasyconych na możliwość wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Nie udokumentowano niekorzystnych skutków konsumpcji tłuszczów nasyconych, lecz potwierdzono zależność pomiędzy tłuszczami trans, a chorobą wieńcową.  Analizy badań nad rolą konsumpcji tłuszczów oraz węglowodanów na gospodarkę lipidową organizmu są argumentowane, dzięki najaktualniejszej nauce z dziedziny biochemii oraz metabolizmu człowieka. Kwasy tłuszczowe nienasycone jak i nasycone są nieodzowną częścią budulcową organizmu, a w szczególności układu nerwowego oraz błon komórkowych. Są one także podstawowym „centrum energii” dla serca, gdyż wykorzystuje ono nawet  60-90% energii z kwasów tłuszczowych. Konsumpcja cholesterolu może wpływać na ograniczenie wytwarzania cholesterolu endogennego, ponieważ zjawisko wątrobowej fuzji cholesterolu, jest hamowany produktem. Wywiera to ogromny wpływ na profil lipidowy, ponieważ około 80% cholesterolu „wędrującego” razem z krwią jest koncentrowane w głównej mierze w wątrobie. Przebieg ten blokuje dostarczanie cholesterolu z pożywieniem, lecz zwiększa go podwyższone stężenie insuliny. Bezpodstawne stają się w takim razie rekomendacje diet z ograniczeniem cholesterolu < 300 mg/dobę. Prace badawcze nad znaczeniem dużego spożycia tłuszczu na profil lipidowy krwi, przedstawiły dowody, że dieta, która stanowi 61% zapotrzebowania energetycznego pochodzącego z tłuszczów wpłynęła na zmniejszenie natężenia insuliny poposiłkowej o 34%  , triglicerydów o 33%,  zaś zwiększenie stężenia HDL nawet  o 11,5%.  W przeprowadzonym badaniu eksperymentalnym w trakcie którego pacjentom, nie zakazano redukcji podaży tłuszczu, zaś zredukowano zapotrzebowanie na węglowodany do wyłącznie  25 g/dobę, w okresie pół roku, badani zmniejszyli masę ciała o około 9 kg oraz poprawili profil lipidowy krwi (stężenie triglicerydów zmalało o 40%, zaś cholesterol- HDL wzrósł o 7%). Lepsze działanie w dietoprofilaktyce hiperlipidemii, mają rekomendacje bezwzględnej redukcji cukrów prostych oraz ogólnej liczby węglowodanów w diecie. Głównym bodźcem do wystąpienia zaburzeń metabolicznych, powiązanych z  hiperlipidemią i hiperglikemią, a w głównej mierze z hipertriglicerydemią, są produkty wysokowęglowodanowe, bogate w cukry proste oraz  cechujące się wysokim indeksem glikemicznym. Taki sposób żywienia może być determinantą do uaktywnienia się: hiperinsulinemii, hiperglikemii oraz aterogennej dyslipidemii.  Wyniki badań naukowych, zaprezentowane w ostatnich 20 latach, nawiązujące do roli składników odżywczych: węglowodanów, tłuszczów, białka na gospodarkę węglowodanową i lipidową organizmu oraz przemianę materii, nakłaniają do skorygowania obecnych zaleceń żywieniowych, polecanych w profilaktyce chorób metabolicznych. Obecnie pod znakiem zapytania stawia się słuszność stosowania diet niskotłuszczowych oraz wysokowęglowodanowych, a zastąpienia ich dietami, wywierającymi jak udowodniono pozytywny wpływ na redukcję masy ciała i insulinooporności, lipidogram, oraz  unormowanie stężenia glukozy. Tak pożądanych efektów dostarczają diety ze zmniejszoną ilością węglowodanów, w szczególności cukrów prostych, zaś powiększonym udziałem tłuszczów, a  w szczególności nienasyconych.


Dieta pudełkowa od www.fitboxy.pl charakteryzuje się posiłkami przygotowanymi z wielką starannością i przede wszystkim cechującymi się działaniem prozdrowotnym. Każdy posiłek wykonany jest z produktów wysokiej jakości i jest tak zbilansowany, by pokryć zapotrzebowanie na mikro oraz makroelementy. Nie znajdziemy w nich składników mających negatywny wpływ na zdrowie człowieka (tłuszcze trans, syrop glukozowo- fruktozowy, chemiczne dodatki itp.), a co za tym idzie rozwój chorób metabolicznych. Korzystając z cateringu od www.fitboxy.pl nie ma mowy o monotonni w diecie. Potrawy są tak różnorodne, by mogły zadowolić kubki smakowe każdego klienta. W zależności od tego jaki tryb życia prowadzimy i mamy preferencje żywieniowe możemy wybrać dietę: standard, low lactose, low gluten, low lactose i gluten, wegeteriańską czy wegetariańską z uwzględnieniem ryb.