ZADZWOŃ DO NAS PON-PT: 8-17
504 977 988 504 977 866

Zdrowe odżywianie - dobry nawyk czy zła konieczność?

Zdrowe odżywianie - dobry nawyk czy zła konieczność?

Od wielu lat zarówno w środkach masowego przekazu jak i rozmawiając ze znajomymi bądź rodziną można usłyszeć wiele pozytywnych komentarzy na temat zdrowego odżywiania. Jedzenie zdrowych produktów zgodnie z piramidą żywienia w połączeniu ze sportem przedłuża życie i wspiera funkcjonowanie organizmu. Jednak zdrowe jedzenie nie dla każdego i nie zawsze jest smaczne, przez co niektóre osoby mogą rezygnować z dalszego procesu zdrowego żywienia już na początku. Warto zatem wiedzieć czym jest zdrowe odżywianie i jakie wiążą się z tym obowiązki.

Czym jest zdrowe odżywianie?

Zgodnie z nomenklaturą obecną w dietetyce zdrowe odżywianie to nic innego jak spożywanie produktów, które wspierają działanie całego organizmu tak by pod względem fizycznym jak i psychicznym mógł się on rozwijać możliwie jak najlepiej. Rodzaj spożywanych produktów uznawanych jako zdrowe określa piramida żywienia. Dzięki niej każdy może dowiedzieć się co powinien jeść, aby móc utrzymać wymarzoną sylwetkę, oraz zdrowy organizm pod względem fizycznym jak i psychicznym.

Dlaczego zdrowe odżywianie jest ważne?

Niektóre osoby mogą kwestionować stosowanie się do zasad zdrowego odżywiania. Warto jednak zdawać sobie sprawę, iż propagowanie oraz systematyczne utrzymywanie zdrowej i dobrze zbilansowanej diety ma wyłącznie korzyści dla zdrowia. Do powodów, dla których warto zdrowo się odżywiać można zaliczyć:

  • wspieranie funkcjonowania całego organizmu - nie od dziś wiadomo, iż jedzenie warzyw, owoców, nabiału, oraz picie wody wspiera poprawne funkcjonowanie różnych układów. Jedząc produkty zawierające dużo naturalnie występujących minerałów, białka, węglowodanów, zdrowych tłuszczy i błonnika wspiera np. układ pokarmowy, krwionośny, serca, lub pracę mózgu. Ma też niebagatelny wpływ na wygląd zewnętrzny np. włosów bądź kondycji skóry oraz poprawia samopoczucie;
  • zmniejszanie ryzyka wystąpienia chorób cywilizacyjnych - otyłość, problemy z układem krążenia, miażdżyca, cukrzyca, ale i również nerwica bądź depresje są plagą dzisiejszych czasów. Dlatego też w głównej mierze dzięki zdrowemu odżywianiu można ograniczać ryzyko występowania większości chorób cywilizacyjnych co analogicznie przedłuża życie, wydłuża wiek biologiczny bądź poprawia metabolizm takiej osoby;
  • poprawienie kondycji układu nerwowego - wbrew pozorom zdrowe odżywianie wspiera również pracę całego układu nerwowego, gdzie najważniejszy dla człowieka jest mózg. Dzięki spożywaniu zdrowych pokarmów bogatych w różne mikro- oraz makroelementy można poprawić swoje myślenie, być bardziej skupionym czy też szybciej uczyć się nowych rzeczy. To pozwala na szybsze podejmowanie kluczowych decyzji w życiu człowieka a tym samym polepsza stan psychofizyczny takiej osoby. To z kolei przekłada się na dłuższy okres czasu, kiedy mózg jest wstanie intensywnie pracować nie powodując jednocześnie uczucia zmęczenia.

Co należy jeść aby być zdrowym?

Wobec wyżej przedstawionych argumentów można śmiało stwierdzić, że zdrowe odżywianie się opłaca. Jednak warto wiedzieć co należy jeść by móc uznać spożywane produkty jako zdrowe. W dobie wiecznego pośpiechu oraz braku czasu na przygotowanie właściwych i bogatych w składniki odżywcze pokarmów ciężko jest być pewnym, że dany produkt jest zdrowy i wesprze funkcjonowanie naszego organizmu.

W tym wypadku dobrym rozwiązaniem może być skorzystanie z usługi jaką jest tzw. "dieta pudełkowa". Dieta pudełkowa ma to do siebie, iż łączy produkty zdrowe i dobrze dopasowane do indywidualnej preferencji wybranej osoby z faktem, iż może ona nie mieć wystarczająco dużo czasu na samodzielne przygotowanie wartościowych posiłków. Jednym z miejsc, gdzie można wybrać zdrowe i wartościowe posiłki w formie diety pudełkowej jest strona www.fitboxy.pl.
 

Jak dobrać odpowiednią dietę pudełkową dla siebie?

Dobór odpowiedniej diety w formie tzw. "fitboxów" nie jest prosty, i jest uzależniony od kilku istotnych czynników. Zaliczają się do nich przede wszystkim:

  • wiek - przede wszystkim należy zdawać sobie sprawę, że dla osób w różnym wieku zalecane jest spożywanie różnego rodzaju produktów w zmiennych ilościach. Dla młodych osób potrzeba posiłków, które zawierają więcej kalorii. Dodatkowo dieta w tym wypadku musi być bogata w witaminy, białko, oraz zdrowe tłuszcze. Takie połączenie sprawi, iż zarówno umysł jak i fizyczny stan zdrowia będą się stabilnie rozwijać. Z kolei dla osób starszych zalecane jest spożywanie posiłków o regularnych porach za to głównie złożonych z produktów zawierających dużo witamin i białek;
     
  • płeć - równie istotnym kryterium co płeć jest wiek osoby, która chce rozpocząć dietę pudełkową. Z reguły kobiety mają mniejsze zapotrzebowanie kaloryczne w ciągu dnia. Z kolei mężczyźni, którzy mają większą masę mięśniową potrzebują posiłków zawierających więcej kalorii i dających więcej energii. Jednak bez względu na płeć zarówno kobiety jak i mężczyźni potrzebują tych samych makroelementów, witamin oraz innych składników niezbędnych do codziennego funkcjonowania organizmu;
     
  • poziom aktywności fizycznej - trzecim i bardzo istotnym kryterium oceny słuszności wyboru diety pudełkowej jest stopień i częstotliwość uprawiania różnych dyscyplin sportowych. Osoby, które dużo trenują kilka razy w tygodniu np. bieganie, pływanie, ćwiczenia na siłowni oraz są aktywne fizycznie będą miały większe zapotrzebowanie na energię. Z kolei osobom prowadzącym siedzący tryb życia nie zaleca się spożywania posiłków zawierających dużą ilość kalorii ze względu na fakt, iż zbyt dużo jedzenia powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej, czego efektem jest brak możliwości schudnięcia;
     
  • indywidualne preferencje - nie każdy musi lubić, lub też ze względów zdrowotnych nie może jeść wybranych produktów jak mięso lub nabiał. Dlatego też dieta pudełkowa idąc z duchem czasu rozwinęła się w kierunku cateringu dla wegetarian oraz wegan. Osoby, które nie mogą lub nie chcą spożywać mięsa, ryb bądź nabiału mogą skorzystać z indywidualnej oferty składającej się ze smacznych dań oraz bogatej w składniki odżywcze jak witaminy, tłuszcze oraz węglowodany. Taka dieta zapewnia odpowiednią dzienną dawkę kalorii i jednocześnie wspiera zdrowe odżywianie.

Zdrowe odżywianie - przymus czy też wyłączna przyjemność?

Wobec powyższych kryteriów wśród niektórych osób może się urodzić pytanie czy zdrowe odżywianie jest złą koniecznością czy też sprawia wyłącznie przyjemność z jedzenia. Przede wszystkim warto wiedzieć, że nie każdy jest ogromnym fanem jedzenia warzyw, ryb czy też owoców morza z tzw. "fitboxów". Początkowo dla niektórych tego rodzaju dieta może wydawać się mało atrakcyjna, a dania niesmaczne i pozornie zawierające ukryte substancje, które są szkodliwe dla zdrowia.

Należy jednak bezwzględnie rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące zdrowego odżywiania również w formie diety pudełkowej. Przede wszystkim tego rodzaju dieta jest rozłożona na 4-6 posiłków w ciągu dnia. Dzięki temu można zapewnić dla swojego organizmu zbilansowaną dietę i nie doprowadzić do stanu, gdy dana osoba jest bardzo głodna. Po drugie diety pudełkowe są bardzo różnorodne - zawierają warzywa, owoce morza, ryby, chude mięsa, czy też zupy, które to w korzystny sposób wpływają na ogólny stan zdrowia wybranej osoby.

Ponadto dania w formie "fitboxów" są przygotowywane na bazie naturalnych składników bogatych w witaminy oraz inne istotne makroelementy, które są niezbędne dla poprawnego funkcjonowania organizmu. Dlatego też pomimo początkowej niechęci jaka może wystąpić u części osób dieta pudełkowa jest jak najbardziej dobrym pomysłem dla zabieganych osób, które chcą żyć i odżywiać się w zdrowy sposób.