ZADZWOŃ DO NAS PON-PT: 8-17
504 977 988 504 977 866

Jak wybrać dobrą dietę dla siebie?

Jak wybrać dobrą dietę dla siebie?

Zdrowie człowieka w największym stopniu zależy od tego, co on je. Odpowiednio dobrane pożywienie zapewniające optymalną ilość witamin, mikroelementów i składników odżywczych zapewnia dobre samopoczucie i znakomitą odporność organizmu. Jeśli dodać do tego właściwą dla wieku i stylu życia aktywność fizyczną otrzymamy receptę na długie i zdrowe życie.

Dieta? No dobrze, ale co wybrać?

Istnieje bardzo dużo diet i zaleceń w kontekście zdrowego odżywiania się i odchudzania. Co rusz pojawiają się nowe, cudowne recepty na szybką utratę wagi - mniej lub bardziej restrykcyjne. Należy pamiętać, że bardzo eliminacyjne diety, polegające na całkowitym wykluczeniu jakichś składników nie służą naszemu zdrowiu. Zdrowa dieta to przede wszystkim zróżnicowany sposób odżywiania się, zaspokajający wszystkie potrzeby organizmu na niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witaminy, mikroelementy oraz substancje odżywcze. Racjonalne podejście do jedzenia to działanie długofalowe, a nie krótki, kilkutygodniowy zryw, lub co gorsza trwająca parę dni głodówka. Niemal wszyscy dietetycy są zgodni - nie ma diety cud! Jeśli chcemy być szczupli i zdrowi musimy dobrze odżywiać się na co dzień. A co, jeśli chcemy lub musimy zmienić sposób, w który jemy? Nie wszyscy potrafią od razu odnaleźć to, co jest najlepsze dla nich samych. Oto czym kierować się wybierając dietę dla siebie:

Jaki jest cel stosowania diety?

  •  Odchudzanie się. Najczęstszy powód rozpoczęcia diety związany jest z chęcią lub koniecznością utraty zbędnych kilogramów. Nadwaga przeszkadza lub w skrajnych przypadkach, może doprowadzić do poważnego uszczerbku na zdrowiu. Pozbycie się nadwyżki kilogramów powinno być powiązane ze spożywaniem zbilansowanych posiłków dostarczających organizmowi potrzebnych witamin, mikroelementów, białek, tłuszczów i węglowodanów, ale o obniżonej kaloryczności. Nawyk zdrowej, optymalnie dobranej diety, jest gwarantem tego, że po utracie nadmiarowych kilogramów nie wrócimy do złych nawyków żywieniowych i nie pojawi się efekt jo-jo. Prawidłowa dieta odchudzająca nie powinna działać zbyt intensywnie. Szybka utrata kilogramów spowoduje, że nasz metabolizm zwolni i gdy tylko zarzucimy dietę, przybierzemy na wadze ze zdwojoną siłą. Schudniecie i utrzymanie prawidłowej masy ciała musi być więc działaniem długofalowym.
  • Konieczność wyeliminowania szkodzących produktów. Drugą ważną przyczyną przejścia na dietę jest konieczność wyeliminowania z pożywienia substancji, które mają negatywny wpływ na nasze zdrowie, a nawet mogą zagrażać życiu. Do tej grupy należą te składniki jedzenia, które są alergizujące, powodują złe samopoczucie lub są szkodliwe. Najczęstsze obecnie diety eliminacyjne to te wykluczające cukier, gluten oraz laktozę. Zawarty głównie w pszenicy oraz innych zbożach (jęczmieniu i życie) gluten to rodzaj białka, które u części ludzi wywołuje niepożądane reakcje organizmu. Wbrew temu, co się powszechnie sądzi nie występuje on tylko w pieczywie i makaronie, ale jest składnikiem wielu produktów takich jak piwo, wędliny, czekolada, kostki bulionowe, majonez czy musztarda. Podobnie rzecz ma się z cukrem, który obecnie wykorzystywany jest w znakomitej większości produktów spożywczych. Nie mniej alergizująco działa laktoza, czyli jeden z węglowodanów zawarty głównie w mleku krowim, a wraz z nim w innych produktach takich jak jogurty, kefiry czy sery twarogowe. 
  • Kwestie etyczne i światopoglądowe. Takie przekonania towarzyszą decyzji o przejściu na dietę wegetariańską (pozbawioną mięsa) lub wegańską (rezygnacja z wszystkich produktów odzwierzęcych). Diety te podyktowane są protestem przeciwko okrucieństwu, jakie towarzyszy przemysłowej hodowli zwierząt na mięso, jajka lub w celu pozyskania mleka. Zwolennicy diety wegetariańskiej zwracają także uwagę na szkodliwość mięsa dla naszego zdrowia oraz negatywny wpływ przemysłowych hodowli zwierząt na środowisko naturalne. Dieta ta może mieć różne warianty - mniej lub bardziej radykalne i zawierać na przykład ryby.

Inne, ważne kryteria doboru odpowiedniej diety.

  • Wiek. Zapotrzebowanie kaloryczne zmienia się w ciągu życia człowieka. Innej ilości kalorii potrzebują dzieci, innej nastolatkowie, dorośli i ludzie starsi. O ile młodzież i dwudziestolatkowie mogą na ogół cieszyć się doskonałą przemianą materii (o ile nie jest ona zakłócona zbyt dużą ilością pochłanianego cukru), to już u trzydziestolatków zaczyna się spadek szybkości przemiany materii i należy przykładać większą uwagę do tego, co jemy, aby uniknąć przybrania na wadze. Po czterdziestce na ogół metabolizm gwałtownie wyhamowuje i coraz łatwiej o nadmiarowe kilogramy. Szczególnie, że wraz z wiekiem na ogół spada też aktywność fizyczna, mniej się ruszamy i przestajemy czynnie uprawiać sport z uwagi na przykład na zmniejszoną kondycję organizmu. Dlatego im jesteśmy starsi, tym bardziej powinniśmy uważać na to, co i ile jemy.
  • Płeć. Kobiety na ogół mają dobowe mniejsze zapotrzebowanie energetyczne. Mężczyźni mają większą masę ciała i na ogół są wyżsi potrzebują zatem więcej kalorii. Bez względu na płeć potrzebujemy tych samych witamin i mikroelementów, chociaż kobietom zaleca się spożywanie więcej wapnia a mężczyznom cynku. Na istotne różnice wpływa sposób gromadzenia się tkanki tłuszczowej w organizmie. U kobiet magazynuje się ona najczęściej pod skórą w okolicy ud i pośladków, co związane jest z dłuższymi okresami wzmożonego zapotrzebowania energetycznego, takimi jak ciąża i karmienie dziecka. U mężczyzn tłuszcz na ogół odkłada się w okolicach brzucha, co z kolei związane jest z tym, że tłuszcze z tych okolic ciała może być szybko przekształcony w energię, co było bardzo istotne w toku ewolucji człowieka i zapewniało przetrwanie np. podczas polowania.
  • Stopień aktywności fizycznej. Osoby bardzo aktywne fizycznie i sportowcy potrzebują specjalnej, wysokoenergetycznej diety, bogatej w wiele ważnych substancji. To nie jest tak, że jak ktoś czynnie uprawia jakąś dyscyplinę sportową lub często ćwiczy na siłowni to może jeść wszystko bez ograniczeń. Dieta sportowca powinna być szczególnie drobiazgowa, gdyż organizm mocno wydatkuje energię i musi mieć z czego się odbudować. Kluczowa jest tutaj duża ilość łatwo przyswajalnego białka, które jest materiałem budulcowym dla mięśni, zdrowe tłuszcze, aby układ hormonalny działał prawidłowo i w końcu węglowodany, w celu zaspokajanie zapotrzebowania na energię. Poza tym taka dieta powinna zawierać sporo magnezu oraz witamin z grupy B. 

Dieta? Nie, dziękuję. Nie mam na to czasu.

Faktem jest, że diety wymagają nieco czasu i wysiłku. Zwłaszcza diety bezglutenowe i pozbawione laktozy, gdyż powszechność używania tych substancji w innych produktach przez przemysł spożywczy powoduje, że trzeba stale czytać etykiety i śledzić, co dzieje się na rynku żywności. Konieczność ciągłego monitorowania tego, co się zjada oraz potrzeba liczenia tych wszystkich kalorii, korzystania z odpowiednich tabel, układania jadłospisu a przede wszystkim zadbania żeby posiłek był smaczny może odstraszać. Nie oznacza to jednak, że osoby zapracowane i stale zajęte, których przecież we współczesnym świecie nie brakuje, muszą poświęcać cenny czas na diety albo z nich rezygnować. Jednym z rewelacyjnych rozwiązań są diety pudełkowe, proponowane przez profesjonalne firmy dostarczające zamówione posiłki prosto pod drzwi. Spośród dostępnej oferty każdy, uwzględniając potrzeby i preferencje, na pewno znajdzie coś dla siebie. 

Ale czy to nie jest za drogie?

Wiele osób powstrzymuje się przed rozpoczęciem diety, z obawy, że to kosztuje zbyt dużo. No bo przecież trzeba kupować specjalne produkty, może suplementy. W rzeczywistości nie zdają sobie one sprawy z tego, ile kosztuje ich i ich zdrowie zły sposób odżywiania się. Osoby zapracowane często robią zakupy w pośpiechu wrzucając do koszyka to, co akurat wpadnie im w ręce. Wynikiem takich nieprzemyślanych zakupów jest lodówka zapełniona jedzeniem, z którego trudno skomponować sensowny posiłek, niezdrowe odżywanie się, a następnie marnotrawstwo jedzenia, gdy to, co się przeterminowało ląduje w koszu na śmieci. Dieta pudełkowa sprawia, że kupujemy tylko to, co zjemy. Nic się nie marnuje. Nic nie wyrzucamy. Oszczędzamy.